Rescension: Harry Potter och de vises sten

                              Harry Potter och de vises sten

Författare: J.K. Rowling. 
Rekommenderad läsålder: Allvarligt talat så stannar den med dig hela livet. Jag läste den för första gången när jag var sju år och nu läser jag dem igen (kom dock på att du som läser kanske inte vet exakt hur gammal jag är... så det gick ju bra..). Men jag skulle nog tänka mig att du kan läsa dem i vilken ålder som helst. Även om vissa tycker att de är ”barn”böcker.
Genre: Magi, fantasy, äventyr.
Beskrivning av huvudpersonen: Okej, så huvudkaraktären i Harry Potter- serien är Harry Potter. Wow, Luna... ok, men allvarligt. Så, nu kommer (äntligen) en beskrivning av honom: han har svart hår, gröna ögon och trasiga runda glasögon. Han är godhjärtad, lojal och ganska modig. Nej, han är väldigt modig. Ja, det blir bättre.
Handling: På sin elvaårsdag får Harry Potter reda på att han är en trollkarl. Han börjar sedan på Hogwarts, en skola för unga trollkarlar och häxor. Där träffar han Ron och Hermione och de blir kompisar. Sedan så börjar det hända märkliga saker, som t.e.x att Harrys kvast blir förhäxad och nästan kastade av honom eller att deras lärare i försvar mot svartkonster, professor Quirrel, verkar onaturligt rädd för deras trolldryckskonst lärare, professor Snape... de tre upptäcker sedan  någonting makalöst och "måste" göra allt de kan för att fixa det.
När: Detta utspelar sig år 1991.                                                          
Var: Både i Little Whinging och senare i Scotland, där Hogwarts ligger.

Betyg: Mitt betyg blir nog.... 5/5 för... jag bara älskar dessa böcker! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recension av Percy Jackson: Född till hjälte.

Recension av Olympens hjältar: Den fängslade guden

Recension av Comedy Queen